Η ΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΠΟΓΝΩΣΗΣ
ΠΡΟΒΟΛΕΣ & ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ
Ενα μικρό αφιέρωμα στον μεγάλο τούρκο κινηματογραφιστή Γιλμάζ Γκιουνέι (1931-1984), τον «άσχημο βασιλιά» της μεγάλης οθόνης που με τις ταινίες του έδωσε φωνή στον αγώνα για επιβίωση και ελευθερία των καταπιεσμένων της πατρίδας του. Ο κουρδικής καταγωγής Γκιουνέι, διάσημος αρχικά στην Τουρκία ως ηθοποιός ταινιών δράσης, περνά πίσω από την κάμερα για πρώτη φορά το 1966 και έκτοτε δημιουργεί αριστουργηματικές ταινίες για την εξαθλίωση των αγροτών της τουρκικής επαρχίας και τους περιθωριοποιημένους προλετάριους των τουρκικών μεγαλουπόλεων, με την πολιτική ανατρεπτικότητα να διαπερνά σαν κόκκινη γραμμή τις ιστορίες του (Arkadas, Yol, Duvar). Με πολλαπλές φυλακίσεις και εξορίες για τις πολιτικές του πεποιθήσεις και τη δράση του, δημιουργεί κάποιες από τις σημαντικότερες ταινίες του μέσα από τη φυλακή με τη βοήθεια των συνεργατών του, ενώ η φήμη του περνά τα σύνορα καταξιώνοντάς τον στο διεθνές στερέωμα ως τη σημαντικότερη μορφή του σύγχρονου τουρκικού σινεμά.
Παρασκευές στις 8:30μμ | Είσοδος ελεύθερη
Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα | Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη
~Παρασκευή 27/11/2015~
ΕΛΠΙΔΑ
(Umut, Τουρκία, 1970, 100’)
Σενάριο, σκηνοθεσία: Serif Goren, Yilmaz Guney
Ερμηνείες: Yilmaz Guney, Tuncel Kurtiz, Gulsen Alniacik
Παραγωγή: Guney Film,Yilmaz Guney, Cevat Alkan, Abdurrahman Keskiner
Ο Τζαμπάρ είναι ένας φτωχός, αγράμματος αμαξάς που αγωνίζεται να συντηρήσει την πολυμελή οικογένειά του σε μια τουρκική μεγαλούπολη. Οι δουλειές δεν πάνε καθόλου καλά, καθώς έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα αυτοκίνητα, που σπρώχνουν τους αμαξάδες στο περιθώριο και την πείνα, και ο Τζαμπάρ εναποθέτει τις ελπίδες του στα λαχεία που αγοράζει καθημερινά. Οταν ένα αυτοκίνητο παρασέρνει και σκοτώνει το άλογό του, ο Τζαμπάρ βρίσκεται σε απόγνωση. Χωρίς να μπορεί να αποπληρώσει τους πιστωτές του και αφού πουλήσει ό,τι έχει και δεν έχει, ο Τζαμπάρ βρίσκει διέξοδο στο απελπισμένο κυνήγι ενός μυθικού θησαυρού, οδηγούμενος από τις προφητείες ενός ιερέα και με την ενθάρρυνση ενός φίλου. Το τέλος μένει ανοιχτό προς ερμηνεία από το θεατή, η περιρρέουσα ατμόσφαιρα όμως είναι ζοφερή και απαισιόδοξη... Η ταινία θεωρείται από τα πρώτα αριστουργήματα του Γκιουνέι, ο οποίος, γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, ενώ απαγορεύτηκε για μεγάλο διάστημα από τις τουρκικές αρχές.
~Παρασκευή 4/12/2015~
ΤΟ ΚΟΠΑΔΙ
(Suru, Τουρκία, 1978, 118’)
Σενάριο: Yilmaz Guney
Σκηνοθεσία: Zeki Okten
Ερμηνείες: Tarik Akan, Melike Demirag,Tuncel Kurtiz
Παραγωγή: Guney Film
Μια οικογένεια κούρδων βοσκών στα νοτιοανατολικά της Τουρκίας αποφασίζει να οδηγήσει το κοπάδι της στην Αγκυρα με στόχο να το πουλήσει. Η ταινία ακολουθεί τη διαδρομή των βοσκών από τα βάθη της ερήμου μέχρι την αφιλόξενη μεγαλούπολη. Μέσα από τη διαδρομή αυτή, παρακολουθούμε τη σταδιακή καταστροφή της οικογένειας. Καθυστερημένα ήθη και έθιμα, οικογενειακές βεντέτες, διεφθαρμένοι αξιωματούχοι, κλέφτες και ασύδοτοι καπιταλιστές, το «πάντρεμα» της εξαθλιωμένης επαρχίας με τη διογκούμενη κοινωνική ανισότητα της καπιταλιστικής Τουρκίας. Φτάνοντας στην πρωτεύουσα, θα συντελεστεί και η ολοκληρωτική διάλυση της οικογένειας, συμβολίζοντας με αυτό τον τρόπο την απόγνωση και το τέλμα της τουρκικής αγροτιάς, που συρρέει στην Ισταμπούλ και τις άλλες μεγαλουπόλεις (όταν δεν καταφέρνει να βρει το δρόμο της μετανάστευσης προς τη Δυτική Ευρώπη), μετατρεπόμενη σε φτηνό, υπερεκμεταλλευόμενο εργατικό δυναμικό. Ο Γκιουνέι γράφει το σενάριό του μέσα στη φυλακή και παραδίδει με λεπτομερείς οδηγίες τη σκηνοθεσία στα χέρια του Ζέκι Οκτέν. Η ταινία επρόκειτο να βραβευτεί στο 17ο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αττάλειας, το οποίο ακυρώθηκε λόγω του στρατιωτικοφασιστικού πραξικοπήματος του 1980, ωστόσο οι βραβεύσεις πραγματοποιήθηκαν με καθυστέρηση στο πλαίσιο του 48ου φεστιβάλ το 2011.
Παρασκευές στις 8:30μμ | Είσοδος ελεύθερη
Αγαθουπόλεως 65 & Αχαρνών, Αθήνα | Ιουστινιανού 24, Θεσσαλονίκη
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου